Březen 2015

Budapešť 2015

9. března 2015 v 16:52
Přišla zimní nuda a čas trochu si vyhodit z kopýtka. A jelikož je studentský rozpočet napjatý, zaujala mě nabídka 1+1 jízdenka zdarma od Eurolines, přesněji linka Brno - Budapešť, pro dva lehce přes 700 kč. Hodili jsme to na 2 noci, což nám dalo zhruba 2 půldny a jeden celý na plánování programu. Pokud chcete absolvovat i lázně, doporučuju aspoň den navíc.
Ubytování se tam dá oproti západu sehnat velice levně, řekl bych že o něco levněji než v Praze. Jelikož jsme využili nějákých akcí na hotely, nechtělo se nám opouštět luxus za účelem tak malé úspory na Couchsurfingu. Levnější pokoj na airbnb vyjde už kolem 300 kč. My jsme díky akci na Hotwire - 30 USD voucheru - sehnali 4* hotel s bazénem a fitkem za 240 korun, na druhý den pak pomocí voucheru na první nákup na Hotel tonight hotel Three corners Art (silně doporučuji) se snídaní za 450 kč. S dobrým pocitem poctivého nákupu jsme konečně mohli vyrazit :)
Společností Eurolines jsem ještě nikdy nejel a netu se dušovali, že jsou snad službami ještě lepší než Student. Nebyli :D
Když přijeli do Brna, zbyly místa akorát pro nás - jedno vepředu, jedno vzadu - co se dalo dělat. Dál - TV v buse - nejspíš ji zrovna opravovali :D Občerstvení - to jsme se dozvěděli až skoro na konci cesty, že si můžeme vzít lahvičku s vodou (dozvědeli = viděli jsme, že si ji tam brali někteří cestující). 220V zásuvky chyběly také. Takže z toho vznikla vlastně úplně obyčejná linka se službami typu ICOM. No hlavně, že jsme v pořádku dojeli.

Na autobusovém nádraží se nacházel podzemní vchod do metra. Byl dobře označený a nejde tam zabloudit. Všude jsou vylepé plánky metra, u stanic vypsané tramvajové linky. Automaty na lístky jsou všude a dokonce i ve slovenštině. Jsou moderní a funkční, tak jsme si hned jednu denní koupili. Stála 1650 forintů (asi 150 kč). S většinou lidí se dalo domlouvat anglicky, tak nám nic nebránilo se ubytovat a vyrazit na prohlídku centra. Vzali jsme to kolem baziliky sv. Štěpána až k parlamentu a cestou něco slupli. Jak jsem již psal, ceny tam jsou příznivé a restaurace jsou o něco levnější než v Praze, ba dokonce i v Brně :D Kolem osmé jsme vyrazili do klubu Morrison's 2 , asi největšího klubu v Budapešti. Byl čtvrtek a proto měli spoustu akcí na pití. My jsme dali 10 koktejlů za 5000 (=460 kč) a pořádně se tam ztřískali. Barman s alkoholem rozhodně nešetřil a kvalita drinků byla velice dobrá, výběr asi z 50 drinků. Stihli jsme i trochu trsnout, udělat pár trapných fotek a vyrazit na jeden z posledních spojů na hotel.

Ráno bylo o trochu horší, ale dokonalá snídaně nás postavila na nohy. Jaký by to asi bylo, mít k dispozici každej den takhle bohatou hotelovou snídani...
V plánu jsme měli Rybářskou baštu. Něják jsme dojeli do její blízkosti autobusem (linka 16 tuším). Je to moc hezká pevnost s hradbami a krásným výhledem na druhý břeh. Kousek odtud je navíc mnoho dalších turisticky zajímavých budov. K jídlu jsme si v blízkosti dali konečně vyhlášenou guláš zupe a musím říct, že byla skvělá. V kastrólku, plná masa, brambor a s čerstvou bagetkou. Navíc toho bylo tolik, že na hlavní chod už nezbylo místo a my mohli vyrazit na další tůru, k soše svobody. Vede k ní krásná pěší ztezka, málo lidí, každou chvíli lavičky se super výhledy. Měli jsme vzít lahvinku vína a vychutnat si ji tam někde, nicméně i bez toho se nám to líbilo.

Odtud jsme se vrátili na hotel, kde nám schovali batoh a přesunuli se do dalšího. Ačkoliv je papírově dražší a luxusnšjí, nám se moc nelíbil. Ale za 240 kc i se super bazénem a dobře zařízeným fitkem se to přežít dalo. Večer jsme ještě stihli vyjet do Tropikária, které se nachází docela daleko od centra, ale stojí za to. Studentský vstup je 2100 (200 kč), dospělý 2500. Vidět můžete spoustu akvárií s nejrůznějšíma rybičkama, rejnokama, krokodýlama, opičkama.. Až dojdete k hlavnímu bodu - takovýmu prosklenýmu tunelu uprostřed obřího akvárka, kde plavou mimojiné dvoumetroví žraloci, kteří by nás slupli jak nic. Ta největší bestie mohla mít tak 300 kilo a 2,5 metru. Mezi nimi si to štrádujou rejnoci a pár dalších zajímavých hochů. To vše vedle vás, nad váma a v nejmenší možné blízkosti. Je to zvláštní pocit, když vám pluje žralok půl metru nad hlavou. Jedno nebezpečí tu však přece je - dejte si pozor na automat na kafe - něják se mu podařilo zmáčknout kelímek a všechno se to vylilo vedle :D Tropicarium se nachází v hodně velkým nákupním centru, takže se tam dá poté i najíst a něco pokoupit.
Poslední den jsme měli v plánu Margaritin ostrov, ale nakonec jsme se zdrželi v hotelovém welness a usoudili jsme, že poslední 2 hoďky a něco strávíme nákupy a obědem. Poslední super příhoda byla u autobusu, kde se musel řidič porvat s ožralou (hnusnej dobytek, mladej agresivní hošan), kterej se dožadoval vstupu do našeho busu. Musím tomu řidiči uznat jeho obětavost, kterou jsem mu oplatil pochvalným mailem na eurolines.

Rozpočet

Díky těm různým akcím jsme se vešli do velice příjemné ceny. Peníze jsme proměnili ve směnárně v Brně a na místě párkrát zaplatili ještě kartou a podařilo se nám utratit i poslední mince (za posledních 75 forintů - asi 7 kč - se na mě slitovala paní pekařka a dala mi 2 malý buchtičky, aspoň jsem to nemusel investovat do místních bezďáků).
Následující ceny jsou za oba:
Bus eurolines - 750 kč
2 noci ve 4* hotelech - 700 kč
4 denní jízdenky na MHD - 600 kč
Vstup tropikárium - 400 kč
Akce na 10 koktejlů - 450 kč
4 velký klobásky na dom - 250 kč
Večeře, oběd, večeře, oběd, svačinky, pití - zhruba něco přes 1000 kč
Celkem to vyšlo na +- 4200 kč, což je asi 2100 na jednoho, super cena za 3 super dny. Je to úplně jinej pocit, když chodíte kolem obchodů a všechno je cenově dostupný (oproti Londýnu nebo Paříži). Určitě me to inspirovali k dalších východním městům - Slovinsko, Rumunsko, Bělorusko.. Tak snad někdy příště :)