Irsko - Příjezd, Doolin - Cliffs of Moher

24. října 2014 v 20:30 | Adam

Píše se rok 2014 a naše cestovatelské choutky se opět probudily. Náš cíl je jasný - udělat si co nejdelší výlet, v co nejhezčí zemi a za co nejmíň pěnez.
Do oka nám padl Dublin - od Ryanairu za 2100 kč zpáteční letenka na 7 nocí pro jednoho.

Menší zádrhel nastal, když mi i po přesném postupu z návodů strhli asi 2300 kč, i když v potvrzovacím emailu i všude jinde bylo oněch 2100. No co, nemají ani infolinku a já si řekl, že už s nimi příště nikam nepojedu. Zlatý wizzair. To mě napadá důležitá rada, která nešla vygooglit - na internetových stránkách ryanairu šel udělat checkin zdarma pouze 7 dní před odletem, a aby šla letenka vytisknout, musela se check-inovat i ta zpáteční. Jak to ovšem udělat, když je až za 8 dní? Jediná možnost se jevila zaplatit si sedadlo na zpáteční cestu (asi 150 kč). Pak sem ovšem objevil, že v mobilní aplikaci Ryanair (ios i andriod) lze udělat checkin a získat letenku pro každou cestu zvlášť, navíc se díky QR kódu nemuselo ani nic tisknout. Super.

Předem prozradím, že mě celý irský výlet stál 8000 kč, přítelkyni ještě méně. Tolik peněz by průměrný německý turista nechal pouze za letenky a první noc :-)

Přípravy a odlet
Jako správný ekonom, tělem i duší, jsem si spočítal, že bydlení je nejdražší cestovatelský zádrhel, a proto jsem se seznámil se stránkou couchsurfing, kde lidé dobrovolně nabízejí možnost přespání po celém světě, většinou výměnou za nové zážitky a poznatky o zemi návštěvníka. Někteří možná jen z dobrosrdečnosti. Ostatně po své kladné zkušenosti o tom taky silně uvažuji, jestli ovšem někdo bude o moje místo stát...
Po zdlouhavém obepisování asi 20 lidí mě 15 ignorovalo, 3 dali "NE" a 2 mi datum i plány úspěšně potvrdili. První byl mladý muž z dublinu, bydlící ve studentském bytě s více lidmi. K dispozici má 2 gauče. Druhý se ozval mladý pár z Corku, druhého největšího města Irska. Ti nám nabízeli dokonce samostatný pokoj s koupelnou. S oběma jsem se snažil udržovat nějáký kontakt, vybudovat trochu důvěry a získat informace potřebné k objevení co nejvíce míst za co nejlepší ceny. Tak se taky stalo a z původního plánu, navštívit pouze 2 největší města Irska, nám přibyla třetí (a možná nejzajímavější) lokalita - Doolin, malá vesnička v horách, v blízkosti Cliffs of Moher.
Všichni mi doporučili autobusového dopravce Buséireann. Na jejich stránkách šly zakoupit jízdenky předem, přímo do mobilu. Naplánoval jsem tedy termíny a jízdenky zakoupil. Fungovala mi zde karta pouze České spořitelny a to jen 1 až 2 jízdenky za den. Ještě že jsem s nákupem začal několik dní předem. Za jízdenky jsme nechali každý asi 1500 (jednalo se o 4 cesty takřka přes půl Irska - Dublin letiště->Galway->Doolin->Cork->Dublin). Něco málo jsme ušetřili díky akci, kdy každý nový registrovaný má nárok na první jízdu o 5 euro levnější - avšak z dospělé jízdenky. I tak bychom jinak platili asi 1700 a každý euro se hodilo, do tak drahý země.
Zbývalo zařídit poslední věc - v Irsku stojí krabička cigaret až 10 euro, u nás v přepočtu 3. Rozhodl jsem se toho využít a zajistil jsem si v Irsku "kamaráda" kupce. Nejspíš to přeprodával dál a jinýho jsem nemohl už nikde sehnat, tak jsem se musel spokojit s cenou 4,50 eur za krabičku. Výhodou mi však bylo, že to byl důvěryhodný kontakt (přes kamaráda) a ochotný si pro všech 8 kartonů (4 já, 4 přítelkyně) dojet na letiště.
Všechno bylo naplánováno a my mohli v úterý ráno vyrazit na pražské letiště. Cigarety nám nikdo nepočítal a na poloprázdném letišti byl klid a vše šlo hladce. Lehce mě překvapila hlavní zpráva na seznamu, která oznamovala srážku dvou letounů Ryanairu na Dublinském letišti. Nikomu se tam nic nestalo, ale my jsme nabrali hodinu zpoždění a nejmíň půl hodiny jsme proseděli v letadle. Co už, takový věci se přece stávají. Jen jsem ještě nikdy předtím neviděl zprávu o Dublinském letišti :D
V letadle Ryanairu byla nuda, letušky vlezlý a zadarmo člověk nedostane ani kelímek s vodou, ale tak s tím jsme počítali.

Přílet, první přesun
Sraz s "kamarádem" se trochu zkomplikoval, ale po pár telefonátech jsme se na Dublinském letišti konečně našli, on nasolil 380 euro a s úsměvem jsme se rozloučili. Takhle se vydělává..
Autobus jsme našli lehce (z východu pořád rovně, pak přes budovu s obchůdkama a hned před ní jsou zastávky všech linek). Jízdenky, které jsem měl v emailu řidičovi plně stačily a my se poprvé setkali s tou hroznou "britskou" angličtinou. Člověk rozumí všem evropanům, kteří mluví anglicky, ale briti (a irové)... to je fakt slabší. Musí se zvykat na to, jak mluví rychle, ale jak zpomalili, tak už se to dalo. Čekala nás párhodinová cesta do Galway, kde jsme měli strávit noc před Doolinem. Vzhledem k tomu, že jsme začali být žízniví, vypili jsme jediné české pivo, které bylo určeno jako dárek. Nakonec jsme udělali dobře, jelikož v obchodech bylo běžné sehnat Pilsnera, Krušovice, Budweiser a dokonce Pražský speciál. Ano, to věhlasné pivo, o kterém jsem já, ani nikdo z mých známých nikdy neslyšel :D Určitě to byl patok, který dělá špatné jméno českým pivům. A nebo taky ne - ale za 60 korun jsem to nehodlal testovat. Přes airbnb jsme si zařídili za 800kč pěkný pokoj a domácí pro nás dokonce přijel autem na nádraží. Domácí nás seznámil se svým příjemným domkem, dal nám klíče (další den ráno šel do práce) a dal nám instrukce, jak najít nejbližší pub. Bylo to tam moc hezký, akorát za vámi barman nepříjde, ani kdybyste umírali žízní. Tak se člověk musí namáhavě zvedat, aby si dal pivko za 110 kč. Aspoň, že tam mají pinty. Jeden Guiness a jeden Ale značky Smithwicks. Obě výborný piva, s klasickou 2 milimetrovou pěnou.

Po příchodu do domku mě čekalo nemilé překvapení, když jsem se podíval na jejich zásuvky. Ouch :D Nezapomeňte na adaptér, i když nejspíš stačí jen vrchní dírku zatlačit třeba propiskou (radši bych tam nic vodivýho nestrkal) a do dolních dvou už tu zásuvku nacpete, samozřejmě jen tu menší bez uzemnění.
Další den jsme pouze nakoupili snídani (Capri SUN), zjistili že tam jezdí divný a drahý mhd, narychlo se podívali po centru Galway a odjeli jsme do Doolinu.

Doolin a Cliffs of Moher
Počasí nám a přálo a my mohli už z autobusu objevovat krásnou irskou přírodu. Trávu tam mají zelenější, všude jsou krávy, ovce, rodinný sídla. A taky zajímavý pláže, většinou neuzpůsobený pro koupání, protože tam jsou kvůli Atlantiku asi často velký vlny.
Doolin byl úžasnej. Malá zelená vesnička. Hostel (42 eur za dvoulůžkovej pokoj, koupelna a záchod jen pro nás) jsme našli lehce a určitě ho, hlavně kvůli ceně a lokalitě doporučuji. Aille river hostel. Dali jsme si věci do pokoje a ihned se vydali na proslulé Cliffs of Moher.
Přesně jsem nevěděl, co nás čeká a byla to trochu chyba. Stezka byla úžasná, z jedné strany ohrady s krávama a koníkama, z druhý asi metr trávy a za ní až 200 metrový útesy (opraveno!) se super rozbouřeným mořem. Tam člověk stoprocentně spadne jenom jednou. Celkově má z Doolinu po návštěvnický centrum určitě dobrých 10 kilometrů, a útesy jsou vyšší a vyšší.

Z visitors centre pak jezdí párkrát za den autobus zpět do Doolinu. Ještě že tak. Zpátky bychom to za prvé už nedošli, za druhé už byla skoro tma a to by bylo sakra nebezpečný. Stezku jsme prošli asi za 3 hodiny rychlý chůze a potkali jsme jen 2 páry turistů. Tak mě napadlo, že bych mohl napsat, že zastávka autobusu tu nebyla označena. 5 minut po odjezdovém času jsme chodili mezi pár posledníma lidma, jestli neví, kde zastávka je. Naštěstí jeden nám řekl, ať se otočíme - autobus zrovna přijel, přímo před vchod. Takže zůstaňte u těch výběrčích budek nebo co to je.
Cesta do Doolinu byla asi 10 minutová, cena 3,10 (!!!). Na hostelu jsme se osvěžili čajem zdarma a zamířili do místní vyhlášené knajpy, Mc Gan's. Super. Dřevěná, plná, dobrý ceny (něco jako gulášek, bramborová kaše a domácí chleba - 11 eur, přítelkyně za podobnou cenu měla těstoviny na nějákej složitej způsob). A hlavně, živá muzika, chytlavá a zábavná. Tohle video asi navnadí každýho: http://www.youtube.com/watch?v=1YbF_eA6k64
Uvnitř bylo plno a pak k našemu stolu dokonce posadili další turisty, ale něják jsme se vešli. Moc hezkej večer, asi tu poznáte Irsko lépe než na většině míst v Dublinu.
Ráno jsme měli naplánovanou vyjížďku na kolech, ale když jsme viděli ten počet kopců, tak jsme si to rozmysleli a zamířili o něco dříve do Corku. O tom ale zas příště, a snad stručněji :D

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.